Bol som vo Filmovom kabinete
Jubilejné 100. podujatie s dobrým filmom
Mal som príležitosť a česť byť v predposledný januárový utorok večer (23.1.2018) prednášajúcim na Filmovom kabinete v bratislavskom kine Lumiére.
Témou mojej prednášky v rámci druhého semestra Filmového kabinetu 3 (semester prebiehal v období september 2017 - január 2018) bola Poľská filmová škola. Prvá povojnová filmová "vlna", ktorá prišla z krajiny spoza železnej opony a rozčerila hladinu dobového svetového kina.
Druhý semester s názvom Obdobie zrenia priniesol tieto témy a filmy Kabinetu: Zvuk vo filme (Coppolov Rozhovor), Poetický realizmus (Deň začína Carného), Film noir medzi Francúzskom a USA (Druhý dych, r. Jean-Pierre Melville), EU Exulanti v Hollywoode (Casablanca, r. Michael Curtiz), Orson Welles (Nesmrteľný príbeh)...
Po úvodnej prednáške sa premietol Wajdov film Popol a diamant z roku 1958. Ten som v rámci prípravy ešte minulý rok vybral z viacerých možných, v archíve dostupných titulov, pretože ho považujem za reprezentatívne dielo pre Poľskú filmovú školu a tiež preto, lebo je to naozaj dobrý film. Nie je bez chýb (taký film hádam ani neexistuje...), ale dodnes je pôsobivý, hoci ho nakrútili už pred 60-timi rokmi.
No a po projekcii sa s účastníkmi Kabinetu rozprúdila ešte zaujímavá diskusia. A bola tiež sladká torta! Pretože v ten utorkový večer sa konalo už 100. stretnutie podujatia s dobrým filmom.
Filmový kabinet
Čo je to vlastne Filmový kabinet? Celkom jasne je to napísané na stránke Kina Lumiére, z ktorej citujem: "Filmový kabinet je prehľadový populárno-náučný cyklus o dejinách svetovej a slovenskej kinematografie. Tvoria ho projekcie vybraných diel raného filmu, snímok pred- i povojnového obdobia, nových vĺn a hnutí až po súčasnosť, spojené s výkladom filmu a odborným lektorským úvodom."
...Robert Bresson ( Proces Jany z Arku), Taliansky neorealizmus ( Zázrak v Miláne De Sicu), Satira v slovenskom filme (Solanov a Žáčekov Čert nespí), Alfred Hitchcock ( Hitchcock/Truffaut, r. Kent Jones), Poľská filmová škola (Wajdov Popol a diamant).
Filmový kabinet, ktorý sa zrodil v roku 2013, a na prelome rokov 2017 a 2018 sa konal už jeho tretí ročník, nadviazal na dávnejšiu úspešnú tradíciu filmového vzdelávania - na prelome sedemdesiatych a osemdesiatych rokov minulého storočia prebiehali v tých istých bratislavských priestoroch (vtedy to bol Filmový klub Slovenskej filmovej tvorby) stretnutia záujemcov o film v cykle Malej akadémie filmu.
Čo však bolo motiváciou organizátorov, že sa u nás po rokoch opäť hľadala zaujímavá, netradičná cesta filmového umenia k divákom?
Na stránke kina Lumiére sa o tom dočítame: "Cyklus Filmový kabinet vznikol na základe nedostatočného povedomia o dejinách kinematografie na Slovensku a jeho zámerom je vytvoriť platformu, kde sa aj široká verejnosť môže dostať do kontaktu s odborníkmi a zúčastniť sa filmového skúmania. Jeho cieľom je nielen ponúknuť divákovi znalosti atraktívnou formou, ale ako hovoria jeho lektori a dramaturgovia, filmový teoretik Michal Michalovič a filozof a estetik Juraj Oniščenko, predovšetkým ´prebudiť v divákovi hlbšiu túžbu po vzdelaní a filme´. Filmový kabinet je preto určený pre všetkých záujemcov o film a filmové umenie."
Popol a diamant i maková torta
"Prehľadový cyklus o dejinách svetovej a slovenskej kinematografie Filmový kabinet organizuje Slovenský filmový ústav (SFÚ) v spolupráci s Asociáciou slovenských filmových klubov (ASFK).
Autentické projekcie sa realizujú predovšetkým z unikátnych archívnych 35 mm filmových kópií Národného filmového archívu SFÚ", píše sa tiež na citovanej stránke.
Snaha premietať filmy z unikátnych archívnych kópií je principiálne chvályhodná. Nuž v jubilejný večer sa nám dobrý zámer trochu vypomstil. Premietala sa stará, zašumená a doškriabaná kópia filmu - a malo to citeľné dôsledky na filmový zážitok.
Chvíľu zvuk dokonca i bučal, potom chvíľu nešiel vôbec. Nekvalita obrazu a zvuku dosť výrazne oslabila vyznenie diela. Samého ma to prekvapilo, nevedel som, že to môže mať na film až taký vplyv.
Mal som naozaj dobrú príležitosť porovnávať: Wajdov film som videl deň predtým z DVD, ktoré vydal Best Film, pričom film digitálne vyčistili v obraze i vo zvuku. Bola to iná muzika...
Ale účastníci večera sa nedali odradiť dôsledkami, ktoré spôsobil zub času, film sa napokon podarilo odpremietať v uspokojivej kvalite. Archívny titul Popol a diamant bol v každom prípade podnetnou ukážkou Poľskej filmovej školy, inicioval zaujímavú a spontánnu diskusiu účastníkov Kabinetu.
No a bodkou nad i bola potom ešte vynikajúca maková torta s marcipánom, ktorou organizátori pri príležitosti 100. stretnutia s dobrým filmom potešili účastníkov Kabinetu. Aj mňa, torta bola naozaj dobrá!
V sobotu 27. januára pre Blok napísal
Tomáš Hučko