FILMbis.>>Festival>>Týždeň slovenského filmu 2018

Poznáme držiteľov filmových ocenení

Rozdali Národné filmové ceny Slnko v sieti za rok 2017

Dokument Boli pri tom na Týždni slovenského filmu

V rámci podujatia Týždeň slovenského filmu sa dokument v bratislavskom kine Lumière bude premietať v stredu 11. apríla 2018.

Bol som vo Filmovom kabinete

Témou mojej prednášky bola Poľská filmová škola. Prvá povojnová filmová "vlna" z krajiny spoza železnej opony, ktorá rozčerila hladinu dobového kina.

Unavení Michalkovom

Tak som v sobotu večer strávil viac ako dve a pol hodiny pred televíznou obrazovkou, aby som si pozrel film Unavení slnkom 2: Odpor.

Boli pri tom

Bývalí riaditelia Slovenskej televízie v dokumentárnom filme

Dokument prináša originálny kolektívny portrét všetkých ponovembrových riaditeľov Slovenskej televízie a RTVS, divácky atraktívny pohľad na jednotlivé osobností.

Krakovský filmový festival

28.5. - 4.6.2017

Jeden z najstarších európskych filmových festivalov priniesol aj v tomto roku pestrú nádielku krátkych hraných filmov, dokumentov, hudobných dokumentárnych filmov a animácií.

Kino na hranici/Kino na granicy

28.4. - 3.5.2017

Český Těšín/Cieszyn

19. ročník filmovej prehliadky Kino na hranici sa koná od 28. apríla do 3. mája 2017 v Cieszyne a v Českom Těšíně.

7. Slnko v sieti

7. 4. 2017 v Starej tržnici v Bratislave.

Odovzdávanie národných filmových cien Slnko v sieti - za filmové diela a tvorivé výkony roku 2016 - sa uskutoční 7. 4. 2017 v Starej tržnici v Bratislave.

MFFK Febiofest 2017

24. Medzinárodný festival filmových klubov Febiofest

V 10 programových sekciách uvedie 7-dňový festivalový maratón v Bratislave 122 dlhometrážnych, stredometrážnych a krátkych titulov, spolu na 153 premietaniach. Celkovo tohtoročný MFFK Febiofest spolu s regiónmi uvedie 235 projekcií v 11 mestách a 16 kinách po Slovensku.

Dejiny slovenskej kinematografie 1896 - 1969

Nové knižné vydanie našich filmových dejín

Dejiny slovenskej kinematografie z pera dvojice autorov Václava Maceka a Jeleny Paštékovej prvýkrát vyšli už v roku 1997.

Aktualizované, rozšírené a doplnené vydanie prvej časti textu, do roku 1969, vychádza v predjarí roku 2017.

Týždeň slovenského filmu 2018

Bilancia slovenského filmového roku 2017

"Myslím si, že tento film je určený všetkým generáciám, ktoré sú schopné reflektovať dejiny.

Celkom určite ľuďom, ktorí zažili Pražskú jar. Oni si oživia spomienky a hádam ocenia, že vznikol prvý hraný film o Alexandrovi Dubčekovi", hovorí o svojom novom filme jeho režisér Laco Halama, v odpovedi na otázku, komu je film predovšetkým určený.

Vo svojich úvahách pokračuje režisér ďalej takto: "Film by som odporučil aj mladým ľuďom. Hádam si uvedomia, že Dubček a jeho generácia nie sú len postavy z histórie, o ktorých sa učia v učebniciach. Len akési bezduché voskové figuríny, ku ktorým nič necítia a nemajú k nim vzťah.

Možno pochopia, že to boli obyčajní ľudia, ktorí v konkrétnom čase čosi vydobyli a posunuli spoločnosť o pár krokov dopredu."

Predpremiérou hraného filmu režiséra Laca Halamu Dubček vo veľkej sále kina Lumiére sa v pondelok 9. apríla 2018 otvoril štvrtý ročník bilančnej prehliadky slovenskej filmovej tvorby za uplynulý rok, teda za rok 2017.

Predpremiéra Dubčeka

Podľa presskitu filmu je historická dráma Dubček prvým hraným filmom o tejto významnej osobnosti. Patrí sa pravda dodať, že to platí vtedy, ak uvažujeme o Slovensku.

Len celkom nedávno (2014) nakrúcal totiž príbeh osudovej augustovej noci vojenskej invázie a následných kremeľských rokovaní, zavŕšených podpisom kapitulačných protokolov režisér Robert Sedláček v televíznom filme Musíme se dohodnout z cyklu Českej televízie České století.

Celý príbeh slovenského filmu je poňatý ako retrospektíva, ktorá sa začína a končí v deň osudnej cesty Alexandra Dubčeka do Prahy v roku 1992, počas ktorej si akoby spomínal na prelomové udalosti svojho života. Film Dubček mal byť pôvodne televíznym filmom, nakoniec sa však dostane aj do kín.

„Filmová distribúcia je benefit, z ktorého máme radosť. Pôvodný názov ‘Krátka jar, dlhá zima’ zostane ako podtitul filmu, vystihuje atmosféru, ktorú sme do filmu chceli dostať,“ hovorí režisér filmovej novinky Laco Halama, známy predovšetkým z televíznych projektov.

Hlavnú postavu Alexandra Dubčeka stvárnil Adrian Jastraban, ďalej hrajú Táňa Radeva, Vladimír Hrabal, Jiří Zapletal, Radoslav Šopík, Volodymir Nečeperenko, Oleksander Loginov, Jurij Skliar, Peter Trník, Ivo Novák.

Zahajovací film Týždňa slovenského filmu je do kinodistribúcie nasadený od 19. apríla, takže na prvé ohlasy si musíme trochu počkať.

Hoci svoje echo na Halamov film už priniesol Denník N. Recenzia Miloša Krekoviča nie je práve priaznivá, redaktor o filme píše pod titulkom: Tento film o Dubčekovi je naozaj zbytočný.

Lenže to je len jeden názor, nepochybne ich v najbližšom období bude oveľa viac a zrejme budú aj rozdielne. Pravdepodobne preto, že tento rok si pripomíname okrúhle 50. výročie udalostí vojenskej invázie do Československa, pripravujú sa v súvislosti s touto tematikou aj ďalšie filmové projekty v Čechách i u nás doma.

Na Slovensku sa napríklad pripravuje Výjazdná doložka pre Dubčeka, dokudráma v réžii Juraja Lihosita. To bude zrejme ďalšia príležitosť porovnávať tvorivé počiny slovenských tvorcov v oblasti historických filmových drám.

Týždeň slovenského filmu

Organizátorom Týždňa slovenského filmu je Slovenská filmová a televízna akadémia a zámer podujatia je evidentný: bilancovať, odborne reflektovať minuloročnú domácu filmovú produkciu.

K tomu slúži špecifický "koncentrovaný časopriestor", keď sa počas jedného týždňa v bratislavskom kine Lumiére premietajú všetky minuloročné filmy.

Úvod tohtoročného podujatia patril Semináru o Pavlovi Brankovi. O aktivitách a živote filmového publicistu, ktorý sa v tomto roku dožíva 97 rokov, hovorili jeho priatelia, spolupracovnící a filmoví teoretici.

Večer, na predpremiére otváracieho filmu a po úvodných slovách prezidenta Slovenskej filmovej a televíznej akadémie k tohtoročnému podujatiu sa odohralo aj slávnostné odovzdávanie Ceny Petra Mihálika za celoživotný prínos, resp. výnimočný počin v oblasti slovenskej filmovej vedy.

Cenu, ktorej materializovanú podobu vytvoril umelecký sklár Paľo Macho, si z rúk Václava Maceka prevzal Pavel Branko.

Laudatio na známeho filmového kritika a publicistu predniesol šéfredaktor časopisu Kino/Ikon Martin Kaňuch.

Okrem iného pripomenul aj skutočnosť, že Pavel Branko sa kritickej reflexii filmu venuje už plných sedemdesiat rokov! Svoj prvý kritický text o filme napísal v roku 1948.

V nabitom programe Týždňa slovenského filmu sa okrem kinoprojekcií počas týždňa konajú aj viaceré sprievodné podujatia.

Aj štyri analytické, diskusné panely: k stavu slovenskej filmovej vedy, k hranému a dokumentárnemu filmu, ako aj k animovanému filmu. Na úvod vždy odznejú najprv dva vypracované odborné referáty, okrem toho prináša panel aj priestor pre diskusiu.

Týždeň slovenského filmu však nie je uzatvoreným grémiom filmových tvorcov a odborníkov, práve naopak, jeho snahou je oslovenie čo najširších diváckych kruhov.

Snahou je aj posilnenie prestíže domácej filmovej tvorby, zvýšenie všeobecného povedomia o význame národnej kinematografie.

To sa zrejme darí, keďže návštevnosť slovenských filmov v kinách zaznamenala v minulom roku rekordný počet - 1,4 milióna divákov!

 

V texte boli využité aj informácie SFTA, zdroj www.sfta.sk a informácie z Presskitu filmu Dubček.