FILMbis.>>Blok>>Bol som vo Filmovom kabinete

Poznáme držiteľov filmových ocenení

Rozdali Národné filmové ceny Slnko v sieti za rok 2017

Dokument Boli pri tom na Týždni slovenského filmu

V rámci podujatia Týždeň slovenského filmu sa dokument v bratislavskom kine Lumière bude premietať v stredu 11. apríla 2018.

Bol som vo Filmovom kabinete

Témou mojej prednášky bola Poľská filmová škola. Prvá povojnová filmová "vlna" z krajiny spoza železnej opony, ktorá rozčerila hladinu dobového kina.

Unavení Michalkovom

Tak som v sobotu večer strávil viac ako dve a pol hodiny pred televíznou obrazovkou, aby som si pozrel film Unavení slnkom 2: Odpor.

Boli pri tom

Bývalí riaditelia Slovenskej televízie v dokumentárnom filme

Dokument prináša originálny kolektívny portrét všetkých ponovembrových riaditeľov Slovenskej televízie a RTVS, divácky atraktívny pohľad na jednotlivé osobností.

Krakovský filmový festival

28.5. - 4.6.2017

Jeden z najstarších európskych filmových festivalov priniesol aj v tomto roku pestrú nádielku krátkych hraných filmov, dokumentov, hudobných dokumentárnych filmov a animácií.

Kino na hranici/Kino na granicy

28.4. - 3.5.2017

Český Těšín/Cieszyn

19. ročník filmovej prehliadky Kino na hranici sa koná od 28. apríla do 3. mája 2017 v Cieszyne a v Českom Těšíně.

7. Slnko v sieti

7. 4. 2017 v Starej tržnici v Bratislave.

Odovzdávanie národných filmových cien Slnko v sieti - za filmové diela a tvorivé výkony roku 2016 - sa uskutoční 7. 4. 2017 v Starej tržnici v Bratislave.

MFFK Febiofest 2017

24. Medzinárodný festival filmových klubov Febiofest

V 10 programových sekciách uvedie 7-dňový festivalový maratón v Bratislave 122 dlhometrážnych, stredometrážnych a krátkych titulov, spolu na 153 premietaniach. Celkovo tohtoročný MFFK Febiofest spolu s regiónmi uvedie 235 projekcií v 11 mestách a 16 kinách po Slovensku.

Dejiny slovenskej kinematografie 1896 - 1969

Nové knižné vydanie našich filmových dejín

Dejiny slovenskej kinematografie z pera dvojice autorov Václava Maceka a Jeleny Paštékovej prvýkrát vyšli už v roku 1997.

Aktualizované, rozšírené a doplnené vydanie prvej časti textu, do roku 1969, vychádza v predjarí roku 2017.

Bol som vo Filmovom kabinete

Jubilejné 100. podujatie s dobrým filmom

Mal som príležitosť a česť byť v predposledný januárový utorok večer (23.1.2018) prednášajúcim na Filmovom kabinete v bratislavskom kine Lumiére.

Témou mojej prednášky v rámci druhého semestra Filmového kabinetu 3 (semester prebiehal v období september 2017 - január 2018) bola Poľská filmová škola. Prvá povojnová filmová "vlna", ktorá prišla z krajiny spoza železnej opony a rozčerila hladinu dobového svetového kina.

Druhý semester s názvom Obdobie zrenia priniesol tieto témy a filmy Kabinetu: Zvuk vo filme (Coppolov Rozhovor), Poetický realizmus (Deň začína Carného), Film noir medzi Francúzskom a USA (Druhý dych, r. Jean-Pierre Melville), EU Exulanti v Hollywoode (Casablanca, r. Michael Curtiz), Orson Welles (Nesmrteľný príbeh)...

Po úvodnej prednáške sa premietol Wajdov film Popol a diamant z roku 1958. Ten som v rámci prípravy ešte minulý rok vybral z viacerých možných, v archíve dostupných titulov, pretože ho považujem za reprezentatívne dielo pre Poľskú filmovú školu a tiež preto, lebo je to naozaj dobrý film. Nie je bez chýb (taký film hádam ani neexistuje...), ale dodnes je pôsobivý, hoci ho nakrútili už pred 60-timi rokmi.

No a po projekcii sa s účastníkmi Kabinetu rozprúdila ešte zaujímavá diskusia. A bola tiež sladká torta! Pretože v ten utorkový večer sa konalo už 100. stretnutie podujatia s dobrým filmom.

Filmový kabinet

Čo je to vlastne Filmový kabinet? Celkom jasne je to napísané na stránke Kina Lumiére, z ktorej citujem: "Filmový kabinet je prehľadový populárno-náučný cyklus o dejinách svetovej a slovenskej kinematografie. Tvoria ho projekcie vybraných diel raného filmu, snímok pred- i povojnového obdobia, nových vĺn a hnutí až po súčasnosť, spojené s výkladom filmu a odborným lektorským úvodom."

...Robert Bresson ( Proces Jany z Arku), Taliansky neorealizmus ( Zázrak v Miláne De Sicu), Satira v slovenskom filme (Solanov a Žáčekov Čert nespí), Alfred Hitchcock ( Hitchcock/Truffaut, r. Kent Jones), Poľská filmová škola (Wajdov Popol a diamant).

Filmový kabinet, ktorý sa zrodil v roku 2013, a na prelome rokov 2017 a 2018 sa konal už jeho tretí ročník, nadviazal na dávnejšiu úspešnú tradíciu filmového vzdelávania - na prelome sedemdesiatych a osemdesiatych rokov minulého storočia prebiehali v tých istých bratislavských priestoroch (vtedy to bol Filmový klub Slovenskej filmovej tvorby) stretnutia záujemcov o film v cykle Malej akadémie filmu.

Čo však bolo motiváciou organizátorov, že sa u nás po rokoch opäť hľadala zaujímavá, netradičná cesta filmového umenia k divákom?

Na stránke kina Lumiére sa o tom dočítame: "Cyklus Filmový kabinet vznikol na základe nedostatočného povedomia o dejinách kinematografie na Slovensku a jeho zámerom je vytvoriť platformu, kde sa aj široká verejnosť môže dostať do kontaktu s odborníkmi a zúčastniť sa filmového skúmania. Jeho cieľom je nielen ponúknuť divákovi znalosti atraktívnou formou, ale ako hovoria jeho lektori a dramaturgovia, filmový teoretik Michal Michalovič a filozof a estetik Juraj Oniščenko, predovšetkým ´prebudiť v divákovi hlbšiu túžbu po vzdelaní a filme´. Filmový kabinet je preto určený pre všetkých záujemcov o film a filmové umenie."

Popol a diamant i maková torta

"Prehľadový cyklus o dejinách svetovej a slovenskej kinematografie Filmový kabinet organizuje Slovenský filmový ústav (SFÚ) v spolupráci s Asociáciou slovenských filmových klubov (ASFK).

Autentické projekcie sa realizujú predovšetkým z unikátnych archívnych 35 mm filmových kópií Národného filmového archívu SFÚ", píše sa tiež na citovanej stránke.

Snaha premietať filmy z unikátnych archívnych kópií je principiálne chvályhodná. Nuž v jubilejný večer sa nám dobrý zámer trochu vypomstil. Premietala sa stará, zašumená a doškriabaná kópia filmu - a malo to citeľné dôsledky na filmový zážitok.

Chvíľu zvuk dokonca i bučal, potom chvíľu nešiel vôbec. Nekvalita obrazu a zvuku dosť výrazne oslabila vyznenie diela. Samého ma to prekvapilo, nevedel som, že to môže mať na film až taký vplyv.

Mal som naozaj dobrú príležitosť porovnávať: Wajdov film som videl deň predtým z DVD, ktoré vydal Best Film, pričom film digitálne vyčistili v obraze i vo zvuku. Bola to iná muzika...

Ale účastníci večera sa nedali odradiť dôsledkami, ktoré spôsobil zub času, film sa napokon podarilo odpremietať v uspokojivej kvalite. Archívny titul Popol a diamant bol v každom prípade podnetnou ukážkou Poľskej filmovej školy, inicioval zaujímavú a spontánnu diskusiu účastníkov Kabinetu.

No a bodkou nad i bola potom ešte vynikajúca maková torta s marcipánom, ktorou organizátori pri príležitosti 100. stretnutia s dobrým filmom potešili účastníkov Kabinetu. Aj mňa, torta bola naozaj dobrá!

V sobotu 27. januára pre Blok napísal

Tomáš Hučko